top of page

Roborock - around the clock: Terningkast 6

Betalt annonsørinnhold

I begynnelsen var jeg veldig skeptisk til at robotstøvsugeren Roborock MiS5 fra Multitrend kunne bidra med noe som helst i vårt hjem. Men kun etter tre dager fikk pipen en annen lyd. Her gir jeg deg mine vurderinger av det meste du antageligvis lurer på angående robotstøvsuger.

Får den egentlig med seg støvet?

Ja, min erfaring er at Roborock MiS5 er grundig og har kraftig sugestyrke. At den kun er 9,65 cm høy gjør at den kommer til under for eksempel sokkelen på kjøkkeninnredningen og under alle senger og sofaer. Med tre jenter med langt hår og to katter i hus så har den nok å jobbe med, for å si det sånn.

Så den kan kjøre opp på teppet og kjører den over dørstokker? Ja, når den er i støvsugermodus, så lar jeg den støvsuge alle teppene vi har i hus. Flere av teppene jeg har er ca 2 cm høye, og der kravler den seg lett opp på. Og ja, den kjører over dørstokkene også. Et stort pluss der altså, særlig om du skal la den støvsuge for deg mens du er på jobb.

Men kommer den til i hjørnene?

Tja, den går jo nesten helt inn i hjørnene, og har i tillegg en sidebørste som kaster støvet inn mot midten av Roborocken. Dette var noe av det jeg var aller mest skeptisk til før jeg fikk prøve den. Og nå synes jeg den får forbausende mye med seg. Faktisk så mye at jeg ikke trenger å ta frem sentralstøvsugeren oftere enn når jeg skal gjøre litt mer grundig rent, som for eksempel når jeg skal støvsuge sofaen.

Kjører den utfor trappa?

Nei, sensorene sørger for at den ikke kjører utfor verken trapper eller trinn. Hjemme hos oss har vi både splitlevel mellom stue og kjøkken, samt en trapp ned til underetasjen. Det betyr at vi må løfte den til sitt respektive gulv før den kan få gjort jobben. Har du alt på en flate, trenger du ikke tenke på det.

Hvor lenge støvsuger på en lading?

I spesifikasjonene som er oppgitt, står det at Roborock jobber i opptil 2,5 timer før den må lades. Her pleier jeg å kjøre den på ca 110 kvm før jeg lar den få lov å returnere tilbake til ladestasjonen. Da er det fortsatt en del kapasitet igjen på batteriet i følge appen. Dersom støvsugeren står i samme etasje som ladestasjonen, så finner den veien tilbake helt på egenhånd. Den gir også beskjed på engelsk ”Finished cleaning, going back to the dock”.

Er den vanskelig å bruke?

Nei. Den er forbausende enkel å ha med å gjøre. Den gir enkle og forståelige beskjeder på engelsk, og kan styres bare ved å trykke på på/av-knappen. Den kan altså brukes helt fint også uten app-styringen. Hvordan vet jeg det? Jo, fordi det gikk nesten en uke før jeg klarte å koble til appen.

Hva med wifi og appstyringen - funker det?

Her har jeg vel egentlig min første innvending. Det var ikke plankekjøring å få koblet den til, det skal jeg innrømme. Etter mye plunder og heft, gikk det. Det viste seg at det var en innstilling i telefonen min som ikke tillot støvsugeren å ”se meg”. Når bare denne ble slått av, så gikk oppkoblingen som en lek. Det er mange funksjonaliteter i appen, og hvis du er en app-nørd eller gift med en, kommer dere til å digge denne.

Bråker den?

Den har en oppgitt lydnivå på 62 desibel (dB). Det er vel litt mer enn sentralstøvsugeren, men ikke nok til at kattene har blitt skremt.

Kommer seg opp på det høye teppet og over dørkarmer

Vasker den også?

Ja, den har en egen moppefunksjon med innebygd mikrofibermopp og vanntank som vasker store gulvflater. Du vil selvsagt ikke at moppen skal kjøres over teppene dine. Så da må du a) stille inn ruten i appen slik at den ikke kjører på teppene dine, eller b) passe på å stoppe den manuelt slik at den ikke kjører opp på teppet

Når du kjøper Roborock fra Multitrend og benytter koden ”INTRO” får du med et ekstra sett med mopper gratis.

Er den verd investeringen?

Jeg vil svare et høyt og rungende JA! Jeg var superskeptisk til Roborock før han flyttet inn, men nå kan jeg ikke forestille meg et liv uten. Jeg er faktisk så overbevist om hans fordeler at jeg har døpt han for Robert og måtte ta han med meg da vi reiste til Sørlandet i januar. Der jobbet den også trofast på, og jeg må si det var fantastisk å slippe han løs da vi kom frem, stikke av gårde for å handle mat, og så komme hjem til et ferdigstøvsugd feriehus.

Lyst å lese mer om RoboRock? Du finner mer informasjon hos Multitrend her, og også best i test siden til Tek.no her. Husk at koden "INTRO" gir deg et gratis moppesett med på kjøpet.

Roborock ble med oss på tur til Sørlandet

RECENT POSTS

ARCHIVE

bottom of page